Гарячі новини

WP: Трамп загрожує заволодіти Панамським каналом, якщо суди не платитимуть менше за прохід

Обраний президент Дональд Трамп у неділю висунув ідею захоплення Панамського каналу — життєво важливого морського маршруту для світової торгівлі, який колись був під контролем США. На мітингу в Арізоні Трамп розкритикував плату за використання життєво важливого латиноамериканського судноплавного шляху, наступного дня після того, як поскаржився в соціальних мережах на те, що Сполучені Штати «по дурниці віддали його» під час адміністрації Картера і що Китай "розширив свій вплив на канал", пише WP.
 
Більше половини суден, що ходять каналом, прямують до американських портів або з них, але Сполучені Штати не володіють і не контролюють короткий шлях між Тихим океаном та Атлантикою.Панамський канал є одним із сучасних інженерних чудес світу, на думку Американського товариства інженерів-будівельників. Він був відкритий в 1914 після відділення території за підтримки США і до десятиріч спірних міжконтинентальних переговорів про її контроль.
 
Штучний водний шлях протяжністю 50 миль прорізає Панамський перешийок, де система шлюзів піднімає та опускає судна, що плавають у Тихому та Атлантичному океанах на різних рівнях води. Функціонуючи як міжокеанський ліфт, канал забезпечує необхідний короткий шлях для суден, яким інакше довелося б зіткнутися з тривалою і більш небезпечною подорожжю навколо мису Горн на південному краю Південної Америки.
 
За даними Міжнародного валютного фонду, значно скорочуючи час у дорозі та витрати на транспортування товарів, Панамський канал є життєво важливим проходом для глобальних ланцюжків постачання, обробляючи близько 5 відсотків світової морської торгівлі.
 
Обраний президент Дональд Трамп 22 грудня заявив, що його нова адміністрація може спробувати поновити контроль над Панамським каналом. 
У 1881 році Франція була першою, хто спробував побудувати канал на тодішній території Колумбії, повідомила в 1977 Джоан Оманг з The Washington Post. Тим не менш, поєднання безперервних дощів і серйозних спалахів жовтої лихоманки і малярії змусило європейську країну закрити проект приблизно через сім років.
На вимогу президента Теодора Рузвельта, Конгрес у 1902 році санкціонував покупку французьких активів та плани будівництва каналу. Однак, за даними Державного департаменту, колумбійський уряд відхилив заявку США на землю для будівництва каналу. Незабаром після цього адміністрація Рузвельта направила свою військову вагу на підтримку назріваючого руху за незалежність, повідомляє Omang.
Наприкінці 1903 року, через 12 днів після того, як Сполучені Штати визнали нову Республіку Панама, центральноамериканська країна взяла на себе суверенітет і виняткове володіння зоною Панамського каналу. Будівництво того, що Рузвельт одного разу назвав у своїй промові «гігантським завданням — найбільшою інженерною спорудою, коли-небудь зробленою», почалося в 1904 році і завершилося через десятиліття.
 
Цей подвиг коштував приблизно 375 мільйонів доларів, що становило б близько 11,6 мільярда доларів у сьогоднішніх грошах — найдорожчий будівельний проект в історії США на той момент — і зміцнив роль країни у світовій торгівлі.
Проте напруженість через американське володіння каналом зростала в наступні десятиліття. Зростаючі націоналістичні настрої в Панамі та зростаючі антиамериканські протести з приводу зони каналу зрештою призвели до того, що президент Джиммі Картер розпочав переговори про припинення контролю США.
 
У 1977 році Торріхос-Картер договори підготували ґрунт для того, щоб Панама отримала повний контроль над каналом до 1999 року.
 
"Незрозуміло, як Трамп, який нещодавно заявив про бажання придбати Гренландію для Сполучених Штатів, може спробувати змінити це.Сполучені Штати мали виняткове право власності на канал до 1977 року, коли були підписані договори Торріхоса-Картера. З того часу і до 1999 року канал перебував під спільним управлінням двох країн. 31 грудня 1999 року газета The Post повідомила, що Панама взяла на себе управління, експлуатацію та обслуговування каналу", - пише WP.