Гарячі новини

Незважаючи на санкції, авіаційні запчастини продовжують надходити до Росії. Investigate Europe дізналися про нового важливого посередника — Індію

У березні 2022 року Boeing та Airbus одними з перших західних компаній оголосили про повне припинення співпраці з Росією. Незабаром Євросоюз, Великобританія та США наклали обмеження на продаж деталей літаків до Росії. Проте розслідування, проведене Investigate Europe, показало, що запчастини західних компаній досі надходять до Росії через індійських посередників. Медуза, яка виступила інформаційним партнером Investigate Europe, публікує розслідування.

Індійські компанії одержали від Boeing понад 80 вантажів. Пізніше всі вони попри санкції потрапили до російських покупців.

Головний офіс індійської компанії Aerotrust Aviation знаходиться в Делі у провулку між салоном краси та ремонтною майстернею. Напис під логотипом підприємства на вході каже: «Ми постачаємо найкраще». Ця компанія спеціалізується на постачанні авіаційних запчастин. Майже всі вони потрапляють до Росії.
 
Aerotrust Aviation була заснована наприкінці 2021 року та швидко закріпилася на російському ринку. Митні дані показують, що з усіх запчастин на суму близько семи мільйонів доларів, які компанія відправила до Росії з січня 2023-го, приблизно 80% можна відстежити до західних виробників.
 
Головний клієнт Aerotrust — компанія «Аерофлот», якій важко підтримувати свої літаки в робочому стані через міжнародні санкції. 2023 року підприємства Boeing продали 15 вантажів Aerotrust. Більшість із них пізніше була перепродана російським клієнтам, у тому числі «Аерофлоту».
 
Усього з 2023-го Boeing направив до Індії щонайменше 80 вантажів, які пізніше частково чи повністю відправили до Росії. Більшість поставок, до складу яких входили клапани, кріпильні деталі, герметики для паливного бака та акумулятори, пройшла через іншого індійського посередника — компанію Ascend Aviation.
 
Відразу кілька західних компаній продають Ascend авіаційні компоненти, які потім потрапляють до Росії. Серед них є і Airbus, яка частково належить державним холдингам у Франції, Німеччині та Іспанії. Як з'ясували журналісти Investigate Europe, дочірнє підприємство Airbus Satair з вересня 2023 по травень 2024 відправило індійській фірмі 12 поставок. Всі вони пізніше були переправлені в Росії, у тому числі "Аерофлоту" та "Уральським авіалініям".
 
Дохід індійських компаній дуже зріс від підпільної співпраці з Росією. Але ЄС досі не запровадив санкції проти посередників.
 
У жовтні 2024 року США ввели санкції проти Ascend та двох її директорів як учасників схеми щодо обходу заборон на торгівлю з Росією. Індійська компанія, ймовірно, поставила російським компаніям сотні вантажів.
 
Судячи з корпоративних даних, доходи Ascend збільшилися з 800 тисяч євро 2021 року до 10,8 мільйона євро 2024-го. Це зростання співпало зі збільшенням поставок до Росії, які, за даними американської влади, включали передачу чутливих компонентів на суму більше 200 тисяч доларів.
 
30 жовтня минулого року США запровадили санкції не лише проти Ascend, а й проти інших посередників. Однак до списків потрапили лише три з 12 індійських компаній, які підозрюють у постачанні західних запчастин Росії.
 
Влада Євросоюзу взагалі не вжила жодних заходів проти цих посередників. Єврокомісія заявила, що уважно відстежує спроби обходу санкцій, але поки що не виявила жодних інцидентів за участю авіаційних компаній з Індії. «Комісія зберігає пильність і вживе заходів, якщо і коли з'являться докази [участі індійських посередників у постачанні авіаційних компонентів російським компаніям]», — сказав представник Єврокомісії з фінансових питань Олоф Гілл.
 
Індійського бізнесмена, який брав участь у постачанні західних запчастин Росії, зараз судять у США
 
За словами дослідниці з Міжнародного інституту стратегічних досліджень Марії Шагіної, деякі компанії намагаються користуватися тим, що достовірно встановити факт ухилення від санкцій дуже складно.
 
«Багато компаній справді не знають, куди зрештою потрапляють їхні продукти, — пояснила Шагіна. — Але дехто використовує це як привід, щоб оминати санкції. Низька прозорість ланцюга постачання, особливо серед компаній другого та третього ешелону, залишається основною проблемою».
 
З 2022 року основні центри обходу санкцій розкинулися Азією та Близьким Сходом. Виявити Індію як один із перевалочних пунктів для влучення санкційних товарів до Росії допомогло розслідування США проти власника Arezo Aviation Services Санджая Каушика.
 
За версією звинувачення, Каушик імпортував критично важливі авіаційні запчастини вартістю кілька мільйонів доларів із США до Індії, після чого перепродував їх Росії. Каушика затримали у Майамі у жовтні 2024-го. Якщо його визнають винним, йому загрожує до 60 років ув'язнення. Сам Каушик вину заперечує.
 
У схемі задіяна і компанія із Монако. Раніше вона проводила винні тури, а тепер продає запчастини для гелікоптерів
 
Серед індійських компаній, які США у листопаді 2024 року звинуватили у «передачі чи спробах передачі» авіаційних запчастин Росії, є Agrim Aviation. Митні записи показують, що з січня 2023 по вересень 2024 через неї пройшли більше 160 поставок від західних компаній, які опинилися в Росії.
 
Майже всі вантажі, ймовірно, отримала російська цивільна авіакомпанія Utair, яка у грудні 2024-го увійшла до списків санкцій ЄС за надання допомоги Збройним силам Росії. У поясненні Євросоюзу йдеться про те, що літаки Utair «транспортували військових у зону бойових дій», а також «здійснювали польоти над окупованими Росією українськими територіями».
 
Серед запчастин, переданих індійським посередником Utair, були голландські гелікоптери, пара лопатей гвинта від британського постачальника і шість двигунів зі складу у Флориді.
 
В одному випадку запчастини на суму майже 250 тисяч доларів, судячи з митних даних, експортували флагманський перевізник Монако Heli Air Monaco. Основною спеціалізацією цієї компанії раніше були перевезення між аеропортами Лазурного Берега та проведення ексклюзивних винних турів.
 
Проте з початку повномасштабної війни в Україні підприємство з'явилося нове джерело доходу — продаж запчастин для гелікоптерів, в основному вироблених Airbus, індійським посередникам.
 
На початку 2024-го Heli Air Monaco експортувала з Франції до Індії 10 вантажів, включаючи партію бустерних насосів, необхідних роботи двигунів літаків. Всі ці вантажі згодом передали Utair Engineering, одному з підрозділів Utair. Представники Heli Air заявили, що не порушували жодних знаків. Спроби журналістів зв'язатися з компанією, щоб дізнатися більше деталей, на момент опублікування матеріалу залишилися без відповіді.
 
Серед інших учасників схеми щодо обходу санкцій є австрійська та італійська компанії
 
Ще одним елементом мережі щодо обходу санкцій слідчі назвали австрійську компанію Yoracraft. Судячи з даних приватного листування, доступ до якого отримали американські держслужбовці, Каушик і Yoracraft отримали по 15 тисяч доларів як комісійні, а ще один посередник з російської сторони — 30 тисяч. На запит журналістів представники австрійської компанії заявили, що не проводили незаконних угод і не знали про плани щодо транспортування санкційних запчастин до Росії.
 
Судячи з даних, які проаналізували журналісти, понад 200 запчастин, отриманих через посередників, увійшли до затвердженого «Великою сімкою» списку критично важливих для російської армії. Деякі з них пізніше знайшли у зоні бойових дій в Україні. У тому числі навігаційне обладнання, генератори, радари та безліч маленьких механічних елементів.
 
За даними розслідувачів, у жовтні 2023 року Ascend Aviation переправила у розпорядження «Аерофлоту» компонент, необхідний для транспортування рідин та газів у повітряне судно, куплений у Satair — дочірнього підприємства Airbus. Представники Airbus не відповіли на запитання журналістів щодо цієї угоди.
 
Інша компанія, що виробляє запчастини, які пізніше потрапляли до Росії в обхід санкцій, Superjet International, базується у Венеції. Судячи з офіційних даних, 90% цього підприємства належить російській Об'єднаній авіабудівній корпорації (ОАК), яка контролює Кремль. У березні 2022-го вона потрапила під санкції ЄС, а італійська влада заморозила всі активи Superjet, що належать ОАК.
 
Ще 10% Superjet International належать італійському машинобудівному холдингу Leonardo. У вересні 2022-го італійський уряд узяв на себе тимчасове керівництво Superjet спільно з Leonardo. Але, незважаючи на це, деякі запчастини Superjet продовжили потрапляти в Росію. У березні 2024-го компанія передала бічну ручку управління літаком вартістю 400 тисяч доларів підприємству Allestro Aero Solutions, що базується в Індії. Ця запчастина, яка входить до списку критично важливих авіаційних компонентів, пізніше була переправлена ​​до Москви і передана компанії «РАпарт», яка фактично перебуває під управлінням Об'єднаної авіабудівної корпорації.
 
Аналіз митних декларацій показав, що «РАпарт», незважаючи на накладені ЄС санкції через зв'язок з «російською армією та сектором держбезпеки», транзитом через Індію отримала запчастини виробництва Superjet на суму понад три мільйони доларів.