Міністерство освіти і науки України залишається глухим до потреб університетів в зоні АТО
Опубликовано: 21.01.2016. 13:04

Вчора 20 січня на засіданні Уряду міністр освіти і науки Сергій Квіт представив документ «Про внесення змін до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (щодо забезпечення права на здобуття освіти). Наше видання про це повідомляло.
Університет, що розташовані в зоні АТО, давно чекали на зміни в законодавстві, які дозволили б витягати з окупованої території молодь, залучати її до отримання освіти в українських університетах. Запропоновані зміни до закону цим сподіванням не відповідають.
В змінах до Закону збережена норма, згідно з якою «Громадяни України, які проживають на тимчасово окупованій території, мають право на здобуття або продовження здобуття певного освітнього рівня на території інших регіонів України за рахунок коштів державного бюджету з наданням місць у гуртожитках на час навчання».
В проекті змін до Закону додано норму, яка стосується іноземців та апатридів: «Іноземці та особи без громадянства, які постійно проживають в Україні, особи, яким надано статус біженця в Україні, особи, які потребують додаткового або тимчасового захисту, та особи, яким надано статус закордонного українця, які перебувають в Україні на законних підставах та проживають на тимчасово окупованій території, мають право на здобуття або продовження здобуття певного освітнього рівня на території інших регіонів України в порядку, визначеному Законом України «Про вищу освіту».
В документі посилене бюрократичне регулювання прийому на бюджетну форму навчання: «Громадяни України, визначені в абзаці першому цієї частини, здобувають вищу та професійну освіту за кошти державного бюджету в межах квот, визначених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах освіти і науки».
Таке ж ручне регулювання з боку міністерства передбачено і відносно норма атестації випускників шкіл на окупованих територіях: «Особи, визначені в абзацах першому, другому цієї частини, які завершили здобуття вищої освіти на тимчасово окупованій території після 20 лютого 2014 року, мають право на проходження атестації для визнання здобутих кваліфікацій в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах освіти і науки».
Представники університетів, які діють в Луганській і Донецькій областях, неодноразово висловлювали своє бачення ситуації. Так, на виїзному засіданні Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти було узгоджено проект Закону України «Про переміщені вищі навчальні заклади". Стаття 4 цього документу дала альтернативні формулювання: «Забезпечення права на освіту громадян, які залишились на території, що не підконтрольна органам державної влади. Міністерство освіти і науки розробляє механізм проведення загальноосвітнього тестування для випускників шкіл з територій, які тимчасово непідконтрольні органам державної влади. Загальноосвітнє тестування є єдиним іспитом для виставлення оцінок в шкільний атестат і використовується як бали ЗНО для вказаних випускників.
Або,
Випускники шкіл, з територій, що тимчасово непідконтрольні органам державної влади, які отримали атестат про повну загальну середню освіту, або свідоцтво про базову загальну середню освіту у школах, що знаходяться на підконтрольній українській владі території, звільняються від зовнішнього незалежного тестування та мають право вступу в переміщений вищий навчальний заклад на підставі внутрішніх іспитів».
Щоб уникнути підозр у корупційних намірах, представники університетів пропонували міністерству самому провести вступні іспити. На жаль, ці пропозиції так і залишилися без відповіді.
В результаті бездіяльності МОН випускники шкіл на непідконтрольній Україні території змушені були вступати до навчальних закладів «ЛНР/ДНР», або їхати в Росію.
Редакція звернулася за коментарем з приводу проекту змін до Закону до Дмитра Ужченка, проректора з навчальної роботи Луганського національного університету імені Тараса Шевченка, який працює в Старобільську (Луганська область). Він нам сказав наступне: «Вони фактично закріпили законодавчо статус кво і пообіцяли якийсь порядок атестації для визнання кваліфікацій, який колись буде визначено міністерством, більше нічого там немає. Я, чесно кажучи, нічого від цього законопроекту не чекаю».
Дмитро Ужченко продовжує: «Міністерство фактично закріплює законодавчо те, що вже є зараз і обіцяє розробити якийсь механізм атестації. Із законопроекту незрозуміло, що саме є предметом атестації, що мається на увазі під квотами. Отже, нічого конкретного в ньому, на жаль, немає. Наприклад, треба б, деталізувати кваліфікації будуть визнаватися, бо зараз навіть важко уявити, про що йдеться. Крім того, явно недостатньо просто констатувати, що випускники шкіл можуть продовжити освіту. А до цього не могли? Потрібні більш дієві механізми, про що вже багато разів говорилося, для забезпечення реальних можливостей для вступу у ВНЗ. Люди просто не розуміють, наскільки важко більшості учнів на окупованій території зробити те, що зараз пропонує міністерство. Це завідомо викинуті з українського освітнього простору люди. Треба визначитися, що важливіше: дотриматися певних принципів (хай і абсолютно правильних, але для іншої ситуації), чи зберегти молодь для України. Це основне питання, розв'язання якого, на жаль, цей законопроект не дає».
Луганська редакція «Ostrovok»
Фото з сайту ЛНУ імені Тараса Шевченко
- Войдите или зарегистрируйтесь, чтобы получить возможность отправлять комментарии
Версия для печати