Чого чекати жителям Луганщини від адміністративної реформи
Опубликовано: 16.06.2015. 23:48

Судячи з усього, попри попередній невдалий досвід, українська влада таки всерйоз зібралась довести до пуття, нарешті, адміністративно-територіальну реформу. Як вона проходить у Луганській області і чого слід чекати від перетворень громадам Луганщини, кореспондентові «Острова Лугань» дізнавався в експертів Луганського офісу реформ. В Офісі працюють достатньо компетентні фахівці, зокрема недавній очільник Попаснянського району Ігор Агібалов, але основне спілкування відбулося із Наталією Бойко, яка, крім усього, представляє в області Асоціації міст України.
– Пані Наталіє, розкажіть для початку, що таке Офіс реформ і в чому особливість його роботи на Луганщині
– Офіси реформ створені в кожній області України за фінансової підтримки проекту «Діалог», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID). Офіс включає в себе декілька експертів, що займаються сприянням реформуванню на території області. Тобто допомагають обласній державній адміністрації в розробці і в підготовці Перспективного плану і, вже потім, у самому процесі об’єднання територіальних громад. Особливостей в роботі офісу немає – ми працюємо згідно із загальною інструкцією, яка доведена нашим замовником. Є особливості в підготовці самого Перспективного плану. Адже він розроблявся лише для території, підконтрольній українській владі.
– Тобто не всі громади Луганщини потраплять під дію реформи?
– Ми працювали із194 територіальними громадами. З них 10 міських рад, 25 селищних рад і 159 сільських рад. На базі цих 194 рад було створено 24 об’єднані спроможні громади (ОСГ). З них три об’єднані спроможні громади утворені в межах існуючих районів: Міловська ОСГ, Біловодська ОСГ, Марківська ОСГ.
Три громади створені на базі міст обласного значення – Сєвєродонецька, Лисичанська та Рубіжанська. Дев’ять громад створені на базі нинішніх районних центрів зі змінами меж районів – Білокуракинська, Кремінська, Новоайдарська, Новопсковська, Попаснянська, Сватівська, Станично-Луганська, Старобільська, Троїцька. Ну, і ще дев’ять – це новоутворення навколо нових адміністративних центрів. Це Білолуцька, Золотівська, Красноріченське, Лозно-Олександрівка, Містківська, Нижньодуванська. Новоастраханська, Щастинська, Широківська.
– Ну, це тільки ваші, скажемо так, міркування. А як процес відбуватиметься далі?
– Керівник Луганської військово-цивільної адміністрації Москаль Геннадій Геннадійович підписав розпорядження за № 234 від 10 червня 2015 року «Про схвалення проекту перспективного плану формування спроможних територіальних громад Луганської області». Дане розпорядження прийнято на виконання Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» та Методики формування спроможних територіальних громад, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 08.04.2015 № 214.
Перспективний план формування спроможних територіальних громад Луганської області включає графічну частину та паспорти спроможних територіальних громад області.
Даний проект перспективного плану буде передано на затвердження Кабінетом Міністрів України у встановленому порядку.
– Що отримають від реформу мешканці області?
– Можу навести приклад з життя Попаснянського району. Коли жителю Білої Гори, потрібно взяти довідку в Соцзабезі, він змушений їхати за 80 км в Попасну. Хоча у п’яти кілометрах від нього знаходиться Лисичанськ. Є ще купа таких прикладів. Реформою передбачається – найголовніше – наближення до людини, до конкретного базового населеного пункту (села, селища) соціальних і комунальних послуг. Формула, закладена в Законі (і в методиці проведення реформи, затвердженої постановою Кабміну у квітні) передбачає 20 км відстань від адміністративного центру до населеного пункту, куди повинна доїхати швидка допомога, пожежна машина та інші соціальні служби. Передбачається, що це повинні бути дороги з твердим покриттям. Але якщо у найвіддаленішому селі живе більше 10% населення громади, то допускається відстань 25 км.
Найголовніше: межі самих населених пунктів не мі-ня-ють-ся. Кілька сіл і селищ об’єднуються таким чином в одну самодостатню громаду. Однак більш важливим аспектом є повноваження, які туди передаються. Законом передбачено, що адміністративний центр новоствореного об'єднання передаються питання користування землею, в тому числі – за межами населених пунктів. Туди передається система охорони здоров'я, освіти. На рівні районних рад залишаються тільки спеціалізовані установи – медичні, інтернатні... тобто всі основні повноваження опускаються на рівень громад. Чого ми вже двадцять три роки намагаємося добитися.
– Повноваження – це чудово. А як вони будуть фінансуватися?
– Природно, звідси ж передається і база оподаткування. Якщо сьогодні територіальна громада отримує тільки податок на землю з ділянок в межах населеного пункту, то в новому утворенні весь податок на землю виявляється в базовому бюджеті. Плюс передається 60% прибуткового податку, 25% екологічного, 5% акцизного збору – чого раніше ніколи не було; 100% єдиного податку та 100% – з прибутку комунальних підприємств і ще 100% – податку на майно.
Сьогодні всім службам і області та районів запропоновано сформувати попередній план розміщення нових територіальних громад, та фінансові органи повинні обрахувати можливість їх фінансової самодостатності. Робота вже розпочата і йде повним ходом. До територій доведені методичні матеріали, визначені відповідальні. Офіс реформ разом оргвідділу Апарату адміністрації займається всім цим. Одночасно йде робота на місцях. Коли вона буде закінчена, ми узгодимо цілком природні для таких справ розбіжності. Як тільки ми цей етап завершимо, під кожен населений пункт, який, як передбачається, буде адміністративним центром об'єднаної громади. Ми під нього розробляємо паспорт і вже прораховуємо, чисто економічно і фінансово, самодостатність даній території.
Коли всі ці паспорти будуть готові, громади на своїх сесіях сільських та селищних рад ініціюють об'єднання. До осені ми отримуємо вже, так би мовити, нову карту області, нову схему розміщення територіальних громад – і стверджуємо її на сесії обласної ради.
– Приклади об'єднання вже є в області?
– Так, у неділю, 17 травня, в Петрівці, Станично-Луганського району громада проголосувала за об'єднання з громадою міста Щастя. (показує протокол): «За» голосувало 128 чоловік, проти не було жодного. Взагалі, процес іде повною ходою. Телефонують з Марківки, зі Сватового, з Троїцького району, Марківського. Моїм колегам дзвінки надходять. Багато зібрань у Сватівському районі вже пройшло. Старобільський район почав обговорення.
Активну роботу веде Золотівський міський голова Сергій Нехаєнко. В теперішній час, багато послуг населенню міста Золоте доводиться отримувати у місті Попасна. В умовах межування із зоною АТО це досить небезпечно. Окрім того, багато інфраструктурних об’єктів сфери охорони здоров’я, освіти, культури, які територіально знаходяться у місті Золоте, фінансуються Попаснянським районним бюджетом, що вносить відповідні проблеми в процес управління громадою. В результаті об’єднання ми отримаємо додаткові повноваження по управлінню даними об’єктами. Ми зможемо отримувати субвенцію із Державного бюджету на їх утримання та планувати проекти розвитку і отримувати кошти із Фонду регіонального розвитку. Депутати Золотівської міської ради виступили із ініціативою створення Золотівської спроможної об’єднаної громади навколо адміністративного центру місто Золоте. Пройшли етап видання розпорядження міського голови «Про вивчення пропозицій щодо ініціювання добровільного об’єднання територіальних громад та її громадське обговорення», рішення сесії «Про затвердження Порядку проведення громадських обговорень з питань добровільного об’єднання територіальних громад». Сьогодні ми проводяться громадські слухання з цього питання.
– Які можливі перешкоди на шляху реформи?
– Реформа нецікава районним радам – тому що вони втрачають значну частину своїх повноважень. Якимось сільрадам це теж може не сподобатися. Наприклад, сільські голови сіл Тошківка, Нижнє не хочуть об’єднання. Однак, на мій погляд, ця негативна думка виникає більше з причини відсутності відповідної обізнаності щодо переваг даного процесу. Так, наприклад, Нижнє взагалі не має ніяких перспектив розвитку на майбутнє. Відсутність можливостей управління фінансовими ресурсами, відсутність на території бізнесу призводять до економічного занепаду розвитку даного населеного пункту. Тому ми будемо говорити, пояснювати переваги розвитку нашим суміжним громадам.
Треба розуміти, що на території кожного населеного пункту залишається староста, який входить до складу виконавчого комітету даної територіальної громади. Це той самий нинішній сільський голова. Природно, через це зменшиться кількість працівників у сільській раді. Тим не менш, вони зможуть знайти себе в новому територіальному утворенні. Так що не треба боятися змін.
Часто задають питання: «А чи залишиться наш район?» Відповідаю: в Законі ні слова не сказано про ліквідацію районів. Інша справа, якщо захочуть об’єднатися громади по обидві сторони адміністративної межі двох районів і це виявиться фінансово і економічно обґрунтованим – тоді, природно, доведеться змінювати межі цих районів. Ніхто не каже, що такого не може бути. Але, знову ж все повинно відбуватися в логіці економіки і фінансів – та інтересів базових громад. Людей, що там живуть, а не чиновників.
– До речі, про голів сільрад. Вони турбуються про свою зарплатню. Як буде з цим після реформи?
– Вони не втрачають в заробітній платі зовсім. Взагалі, голів сільрад – старостів – винайматимуть за контрактами.
– І хто затверджуватиме умови цих контрактів?
– Сесія ради територіальної громади. Що ж стосується старост – староста, як то кажуть, буде менеджером, управлінцем того поселення, яке його обрало. Це, з одного боку, буде виборною посадою, а з іншого – винайматись за контрактом і працювати як член виконкому.
– Яку ви бачите тут головну проблему?
– Головна проблема в тому, що люди не бачать, наскільки це добре. А чому вони вважають, що буде погано – тому що не надто глибоко опрацювали ці документи. Люди в нас узагалі будь-яких реформ боятися. А основний позитив цієї реформи полягає в тому, що ці територіальні об’єднання можуть збільшити фінансові надходження практично у 2-3 рази. Це прораховували економісти Міністерства регіонального розвитку. Тому що дуже багато буде зекономлено коштів. Ви знаєте, що буде прибрана ланка районних адміністрацій; відбудуться скорочення в сільських і селищних радах.
Тільки органи місцевого самоврядування будуть управляти територіями.
Олексій РОЗУМНИЙ, спецiально для ОстроваЛугань
- Войдите или зарегистрируйтесь, чтобы получить возможность отправлять комментарии
Версия для печати