Гарячі новини

ЄС нарешті зважився на зухвалий крок, заблокувавши російські активи фактично безповоротно

У четвер Європейський Союз ухвалив сміливе рішення задіяти надзвичайний пункт у договорах, щоб на невизначений термін знерухомити активи російського Центрального банку, обсяг яких на території блоку становить 210 мільярдів євро.
 
В результаті ЄС зміцнив свій найпотужніший важіль, дав відсіч зовнішньому втручанню та ізолював гроші від військової машини Кремля – і все це одночасно, пише Euronews.
 
"Ми посилаємо Росії потужний сигнал про те, що поки триває ця жорстока агресивна війна, витрати Росії зростатимуть, - заявила Урсула фон дер Ляйєн. - Це потужний сигнал Україні: ми хочемо переконатися, що наш хоробрий сусід стане ще сильнішим на полі бою і за столом переговорів".
 
Більшість активів - 185 мільярдів євро - зберігається в Euroclear, центральному депозитарії цінних паперів у Брюсселі, а решту 25 мільярдів євро розподілено між банками п'яти країн-членів ЄС.
 
До цих пір ці фонди були паралізовані традиційним режимом санкцій, який необхідно продовжувати кожні шість місяців одноголосним голосуванням країн-членів.
 
Хоча досі всі пакети санкцій проти Росії були продовжені, цей процес стає дедалі тендітнішим. На початку цього року Угорщина не раз і не два погрожувала накласти вето на продовження санкцій, змусивши послів вступити в гонку з часом, щоб запобігти повному краху обмежень, які ретельно збираються з лютого 2022 року.
 
Цей досвід виявився дуже болючим, і він не давав спокою всім, коли через кілька місяців Європейська комісія запропонувала амбітну ідею направити російські активи в безвідсотковий репараційний кредит для України.
 
Серед безлічі питань, пов'язаних із цим кредитом, було питання про те, як захистити 210-мільярдний пакет від небажаних вето та випадкових викидів. Головне побоювання полягало в тому, що якби гроші були вивільнені відразу, це могло б викликати кризу ліквідності в Euroclear і потрясти єврозону.
 
Спочатку Єврокомісія запропонувала задіяти статтю 31.2 договору, щоб перевести продовження санкцій з одноголосності на кваліфіковану більшість. Ця стаття ґрунтується на "стратегічних інтересах та цілях", і чиновники вирішили, що у них є відповідні аргументи.
 
Однак стаття 31.2, іноді відома як "клаузула", містить кафкіанський поворот: будь-яка країна може послатися на "життєво важливі та заявлені причини національної політики", щоб щось перешкодити. Тобто одностайність знадобилася б і в цьому випадку.
 
Від цього трюку, запропонованого у вересні, тихо відмовилися, і Єврокомісія звернулася до іншого положення: Стаття 122, яка дозволяє державам-членам "на кшталт солідарності" приймати рішення щодо заходів, "відповідних до економічної ситуації".
 
Стаття 122 має дві основні практичні переваги: ​​вона обходить Європейський парламент і вимагає лише кваліфікованої більшості, що дозволяє блоку реагувати швидше та запобігати небажаним ветам. До цього моменту стаття 122 використовувалася в контексті надзвичайних економічних ситуацій, зокрема пандемії COVID-19 та енергетичної кризи 2022 року.
 
У березні Комісія розширила тлумачення того, що є надзвичайною економічною ситуацією, коли вона використала це положення для створення оборонної програми з кредитом у 150 мільярдів євро, стверджуючи, що ЄС зіткнувся із "безпрецедентною загрозою безпеці". (Це рішення викликало гнів Європарламенту і зрештою призвело до судового розгляду 
 
Минулого місяця Єврокомісія, ґрунтуючись на цих міркуваннях, заявила, що війна Росії також призвела до "серйозних економічних наслідків", що виразилися в "перебоях у постачаннях, підвищеній невизначеності, збільшенні премії за ризик, зниженні інвестицій і споживчих витрат", а також у незліченних гібридних атаках у вигляді вторгнення.
 
Деякі експерти в галузі права піддали сумніву цей аргумент, враховуючи, що повномасштабне вторгнення наближається до своєї четвертої річниці. Прем'єр-міністр Бельгії Барт де Вевер, головний противник репараційного кредиту, також засумнівався у існуванні надзвичайної ситуації у масштабах усього ЄС.
 
Однак очевидні економічні проблеми Європи у поєднанні з розпливчастим формулюванням статті 122 та обмеженою судовою практикою дали Єврокомісії достатню свободу дій, щоб просунутися вперед.
 
"Ми впевнені, що обґрунтування економічної шкоди для застосування цього положення договору було виконано з лишком", - заявив у відповідь на критику Валдіс Домбровскіс, єврокомісар з економіки.
 
Відповідно до рішення, ухваленого за широкої підтримки, державам-членам буде суворо заборонено повертати будь-які вилучені активи російському Центробанку.
 
210 мільярдів євро буде виділено лише після того, як Росія припинить свою агресивну війну в Україні та її дії більше не загрожуватимуть європейській економіці загалом.
 
Для звільнення суверенних фондів потрібна нова кваліфікована більшість.