Страна: Як на українському паливному ринку позначилися удари по Кременчуцькому НПЗ ?
Як на українському паливному ринку позначилися удари по Кременчуцькому НПЗ, розбиралася Страна.
Найбільший в Україні Кременчуцький НПЗ протягом останнього місяця неодноразово зазнавав ударів.Експерти неоднозначно оцінюють вплив цих ударів на паливний ринок країни.
Як вважає керівник спеціальних проектів НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев, вплив буде невеликим, оскільки підприємство зазнає регулярних ударів ще з початку війни.
«Більшість трейдерів вже давно не роблять на нього ставку, і змінили джерела закупівлі палива. Основні технологічні потужності підприємства давно зупинено. Останнім часом воно працювало швидше в режимі «міні-НПЗ», тобто, виробляло невеликі обсяги. І для ринку вони, скоріше, були «бонусом», – каже експерт.
У той же час ряд учасників ринку говорять про те, що вплив буде все ж таки суттєвим.
Вони зазначають, що на АЗС мережі "Укрнафта" продавалося багато кременчуцького дизеля. За рахунок постачання палива з Кременчука «Укрнафта» тримала відносно невисокі ціни. Наприклад, ще на початку червня бензин А-95 коштував 53,49 гривні, а дизельне паливо - 50,99 гривні.
При цьому цінники різко пішли нагору у другій половині місяця, що сталося після масованих російських ударів по НПЗ. Вони сталися у ніч на 15 червня, а вже 16 червня бензин подорожчав із попередніх 54,49 гривень до 58,49 гривень, а дизель – з 50,99 до 51,49 гривень.
На 23 червня бензин на заправках цієї мережі продавався вже 57,99 гривень, а дизель - 54,99 гривень. Станом на 1 липня бензин А-95 коштує 58,99, дизель — 55,99 гривень.
Втім, окрім ударів по Кременчуцькому НПЗ, на цінники впливають також загальні ринкові тренди – на всіх українських АЗС зростають ціни через підвищення котирувань на нафту та збільшення курсу євро.
Тому, на думку Рябцева, удари по Кременчуцькому НПЗ можуть позначитися на сегменті найдешевшого палива, і найбільше, крім заправок «Укрнафти», на регіональних АЗС у Полтавській області, які активно закуповували кременчуцьке паливо.
При цьому цей нафтопереробний завод відвантажував чимало палива для державних потреб. Йдеться приблизно про 50-60 тисяч тонн на місяць. Тому перебої у роботі підприємства можуть спровокувати дефіцит у цих сегментах, вважають опитані «Країною» учасники паливного ринку.
Також, за їхніми словами, після ударів Кременчуцький НПЗ припинив постачання зрідженого газу.
Востаннє він його виставляв на торги 11 червня, причому значний обсяг – 1300 тонн.
На торгах 18 червня його вже не було.
Також після ударів по Кременчуцькому НПЗ та низці інших нафтопереробних підприємств різко знизилася пропозиція на ринку бензину та дизельного палива українського виробництва.
«Кременчук переробляв 100-150 тис. тонн сировини на місяць.
З нього виходило 30% дизпалива, 20-25% бензинів та близько 5% авіаційного палива.
ДП та авіапаливо йшло на армію, бензин - на мережу Укрнафти (500-600 АЗС). Мазут йшов виробництво асфальту і ТЕС як резервне паливо. Тепер незрозуміло, що робити з нафтовою сировиною. Далеко не всі промисли Укрнафти оснащені залізничними або автоналивами. Ймовірно, доведеться глушити свердловини. Різко погіршиться економіка Укрнафти, включаючи бюджетні платежі. Різко зростає потреба у імпортному паливі та потреба у валюті нею. Посилюється тиск на курс. Найголовніше - різко погіршується та подорожчає логістика щодо постачання паливом ЗСУ. Мало того, що імпортне паливо набагато дорожче. Але і його шлях до споживача набагато довший (потрібно більше грошей в обороті) та складніший. Для стабільного забезпечення армії потрібно створювати запаси на нафтобазах, які будуть легкою метою для шахедів та ракет», - каже джерело на ринку.
- Войдите или зарегистрируйтесь, чтобы получить возможность отправлять комментарии