Гарячі новини

В ефірі "Громадського" прикордонники та правозахисники обговорили проблеми з перетином КПВВ на лінії розмежування, а також ситуацію на прикордонних пунктах Мілове і Гоптівка

В ефірі Громадського радіо  обговорили  проблеми з перетином КПВВ на лінії розмежування, а також ситуацію на прикордонних пунктах Мілове і Гоптівка, повідомляє EAST\WEST.ostrovok.

В обговоренні взяли участь :

  • координатор з питань захисту Благодійного фонду «Право на захист» Володимир Олексенко;
  • старший офіцер пресслужби Східного регіонального управління Держприкордонслужби України Ігор Лизогуб;
  • координаторка гарячої лінії «Донбас SOS» Віолета Артемчук;
  • координатор моніторингового напрямку «Восток SOS» Євген Васильєв;
  • начальник юридичного відділу Норвезької ради у справах біженців Левон Азізян;
  • народний депутат з фракції «Слуга народу», перший заступник голови Комітету ВРУ з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій Максим Ткаченко.
  • Володимир Олексенко: Ми робимо моніторинг дотримання прав людини на всіх відкритих КПВВ. У доковідні часи ми працювали вздовж усієї лінії розмежування. Зараз також працюємо на КПВВ «Гоптівка» та «Мілове», оскільки вони дуже популярні серед жителів та жительок непідконтрольних територій для поїздок в Україну. Це пов’язано з, по суті, закриттям лінії розмежування з боку, де-факто, «влади» на непідконтрольній території. По суті зараз у нормальному режимі функціонує лише КПВВ «Станиця Луганська», а також «Новотроїцьке» у Донецькій області (в дуже обмеженому режимі).

  • Люди майже позбавлені свободи пересування, вони вимушені їздити через територію РФ.

 

З Донецька їхати до Харкова так понад 1000 км. В основному перетинають кордон люди старшого віку, часто зустрічаються люди за 80. Такі поїздки для них дуже важкі. Але вони змушені їхати, щоб отримувати свої пенсії, розв’язувати питання з документами, бачити родичів.

 

Штраф за незаконний перетин неконтрольованого державного кордону накладався на контрольних пунктах Гоптівка та Мілове на жителів та жительок непідконтрольних територій, які виїхали до Росії через неконтрольовану ділянку. Штраф був близько 1600 гривень. На цей час проблема майже вирішена. за статистикою за жовтень виписали всього 2 штрафи на КПВВ «Мілове». На КПВВ «Гоптівка» вже 2 місяці підряд людей не штрафують. Це наслідок прийняття законопроєкту наприкінці червня, який звільняє людей від сплати цих штрафів на випадок, якщо у них є причини гуманітарного характеру.

 

Ігор Лизогуб: У бік неконтрольованої Україною території Донбасу всі КПВВ на лінії розмежування відкриті. Вони готові пропускати громадян щоденно з 8:00 до 16:00. Проте, як відомо, більшість дорожніх коридорів заблоковано. Наразі щоденно пропуск здійснюється на КПВВ «Станиця Луганська» та двічі на тиждень окупанти розблоковують рух на КПВВ «Новотроїцьке» (понеділок та п’ятниця).

 

За минулий тиждень у Станиці Луганській понад 8 тисяч громадян та громадянок пройшли в бік тимчасово окупованої території. А за цей же період у Новотроїцькому — 258 людей.

 

Віолета Артемчук: До нас досить часто телефонують, коли люди збираються на КПВВ, коли виникають певні сумніви, чи пропустять, чи ні. Наприклад, сертифікат у людей, які їдуть з окупованих територій і щеплені «Спутніком», не діє. І якщо людина їде на підконтрольну територію, планує тут пробути якийсь час, то їй постійно треба робити ПЛР-тести. Люди не проти вакцинуватися вакцинами, які визнані у світі, які є в Україні. Але яка буде реакція після «Спутніка» — невідомо нікому. Ми писали лист до МОЗ. З цього листа ми зрозуміли, що нічого не зрозуміло.

 

Кажуть, що ревакцинація можлива через рік.

 

  • Телефон гарячої лінії «Донбас SOS»: 0 800 310 110 (з понеділка по п’ятницю з 9:00 до 19:00).

 

«На людей тепер не падає дощ»

 

Євген Васильєв: Ситуація на КПВВ зараз краще, ніж була місяць тому. Бо так звані ватажки «ЛДНР» скасували обмеження, кількість людей збільшилась, повернулась майже до вересневих показників.

 

У «Станиці Луганській» ситуація покращилась. Там встановили нові модулі, тепер людям швидше і комфортніше проходити. Вони під закритим павільйоном, не капає дощ чи сніг, а влітку там є кондиціонер. Також там встановлені системи, які перевіряють речі без участі прикордонників, як в аеропортах. Єдиний мінус — це так звані талончики, які людина має отримати, щоб пройти в цей накопичувач. Мені незрозуміла логіка, навіщо мені брати цей талончик, якщо в мене є пропуск, якщо є черга. Сама система побудована так, що важко розібратися людині похилого віку.

 

Левон Азізян: Діти не можуть самостійно подорожувати, доки їм не виповниться 16 років. Але діти, які в 16-річному віці ще не мають паспорта, мають подорожувати лише в присутності одного з батьків. Відповідно, якщо батьки не хочуть чи не можуть цього зробити, то дитина не може отримати дозвіл на перетин лінії розмежування на базі свідоцтва про народження, на превеликий жаль. Це є доволі значною проблемою для неповнолітніх, та тих, хто досягли 18 років і не мають паспорту.

 

Схожа проблема стосується людей, які звільнилися з місць відбуття покарання, вони часто повертаються лише з цією довідкою. І не мають паспорта. А на довідку оформити дозвіл на перетин лінії зіткнення неможливо.

 

Максим Ткаченко: Я сам часто користуюсь КПВВ на Донбасі. Частіше це «Станиця Луганська» — єдине КПВВ на Луганщині, що працює. У мене рідні там і тут. Я бачив, як це відбувалося, як зараз це відбувається. Які корупційні складові? У «Станиці» після того, як з’явився COVID-19, почалися всілякі обмеження, люди повинні встановлювати програму «Дія», проходити тестування, почалися різні махінації. Це начебто допомога, але просять 100 гривень, іноді більше. Я вважаю це неправильним. На пункті пропуску бігають «ходоки», які пропонують «послуги»: від завантаження «Дії» до того, щоб постояти в черзі на тестування.